7 نکته درباره تبلیغات اینترنتی آژانس‌های مسافرتی و تورگردان‌ها

  • بازاریابی محتوا به سبک من
یکی از خوانندگان گرامی بال الکترونیکی که در صنعت تبلیغات در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند پرسشی را بیان کرد.
پرسش ایشان در زمینه تفاوت تبلیغات اینترنتی یک آژانس مسافرتی و یک تورگردان بود.
البته پاسخ به این پرسش با توجه به گستره وسیع استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی، و همچنین مباحث مربوط به گردشگری و گردشگر و روندهای صنعت گردشگری، پاسخی‌ست که به اندازه یک کتاب می‌تواند به درازا کشد.
اما در یک ایمیل نسبتاً مختصر تلاش کردم پاسخ بهینه‌ای به این دوست گرامی بدهم.
در این مطلب کوتاه نیز نکاتی را که برای ایشان گفتم، بازگو می‌کنم تا شاید به کار دیگر عزیزان نیز بیاید.
 
 
 
 
  1. فرآیند تدوین استراتژی تبلیغاتی به صورت کلی تقریبا یکی‌ست، اما ماهیت، عمق و مفاهیم هستند که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کنند و تفاوت‌ها راهبردها و راهبردها هم مسیرهای مختلف را.
  2. باید دید ماهیت اهداف شرکت، صرف نظر از آژانس بودن یا تورگردان بودن، چیست؟
    برای مثال: آیا به دنبال برندسازی و القای مفاهیم برند است یا در تقابل و مبارزه مستقیم با شرکت یا شرکت‌های دیگر است؟ آیا می‌خواهد محصولی را معرفی کند یا می‌خواهد جایگاه خود را تثبیت کند؟ آیا می‌خواهد استراتژی و یا محصولی جدید را آزمایش کند؟ و موارد دیگر.
  3. اگر عمده‌فروش‌ها و واسطه‌های آن میان را کنار بگذاریم، در بازار گردشگری به دو بازیگر می‌رسیم: تورگردان و آژانس.
    تورگردان‌ها همان شرکت‌هایی هستند که محصولات گردشگری را از عمده فروش‌ها، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مصرف‌کننده انتقال می‌دهند.
    آژانس‌ها نیز در واقع نمایندگان فروش هستند، یعنی خرده‌فروش‌ها.
    بنابراین ماهیت اهداف و در نتیجه ماهیت عملیاتی و راهبردها در زمینه تبلیغات می‌تواند متفاوت باشد، که معمولاً باید چنین باشد، مگر در موارد خاص.
  4. تبلیغات بهتر است در راستای استراتژی کلان باشد. یعنی بین استراتژی‌های شرکت و تبلیغات باید رابطه معماداری وجود داشته باشد.
    مثال: اگر یک آژانس مسافرتی بخواهد مسیر تبدیل شدن به یک توراپراتور را طی کند، رفتار تبلیغاتی و بازاریابی خاصی را باید داشته باشد و بین تمامی تبلیغات و اقدامات بازاریابی آن چه سنتی و چه دیجیتال، نباید تداخل و تناقضی چه در مفهوم و چه در روش‌ها وجود داشته باشد.
    یا، مثلا اگر یک آژانس مسافرتی بخواهد با رقبای منطقه‌ای خود رقابت کند، قاعدتاً کل داستان تبلیغات و بازاریابی تغییر خواهد کرد.
    در خصوص تورگردان نیز، اگر یک تورگردان بخواهد سهم دیگر تورگردان‌ها را کاهش دهد و سهم خود را در بازار افزایش دهد ( برای نمونه برای مقصد ترکیه )، دنیایی از تفاوت در مفاهیم و راهبردها و روش‌ها و محتواهای تبلیغاتی و بازاریابی ایجاد می‌شود.
  5. برای درک بهتر در زمینه تبلیغات و بازاریابی در صنعت گردشگری، به صورت جدی درک رفتار مصرف‌کننده (مسافر و گردشگر) پیشنهاد می‌گردد. برای این منظور از مقالات و منابع مختلف می‌توان بهره برد.
  6. کتاب «مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری» نوشته «دکتر زهره دهدشتی شاهرخ» و «مرتضی فیاضی» از انتشارات مهکامه، از معدود کتاب‌های خوب مدیریت بازاریابی در گردشگری است که به صورت جدی پیشنهاد می‌کنم.
  7. و در کل پیشنهاد من برای فرایند تدوین برنامه تبلیغاتی آژانس مسافرتی یا تورگردان به شکل زیر است:
    گام یک: شناخت استراتژی کلان شرکت
    گام دو: شناخت یا تدوین اهداف تبلیغات
    گام سوم: شناخت ماهیت اهداف
    گام چهارم: پژوهش و بررسی کانال‌ها، ابزارها، روندها، بازار و ...
    گام پنجم: شناخت و هدف‌گیری مصرف‌کننده: گردشگر، بازدیدکننده، مسافر (تجاری، غیر تجاری و ...)
    گام شش: برنامه‌ریزی رسانه‌ای
    گام هفتم: بودجه‌بندی
    گام هشتم: تولید و طراحی محتوای تبلیغاتی
    گام نهم: بازبینی و اصلاح
    گام دهم: تدوین تقویم تبلیغاتی
    گام یازدهم: اجرا
    گام دوازدهم: نظارت بر بازخورد و بازدهی

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

پرسش یا دیدگاه را بیان بفرمایید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
بازاریابی محتوا به سبک من

چرا MarketingMe؟

بازاریابی به سبک من، به دنبال حذف حواشی و اضافه‌ها، و تمرکز بر روی راهکارهای دقیق، علمی و کاربردی‌ست. در این‌جا با رویکرد داده‌محور به شاخه‌ها و مسائل مختلف بازاریابی و برندسازی می‌پردازیم؛ مسائلی از قبیل تبلیغات، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا، برندسازی دیجیتال و همچنین رسانه‌های اجتماعی.

 مدیر مسئول وب‌سایت بازاریابی به سبک من: مهران سرفلاح

خبرنامه


تمامی حقوق متعلق به وب‌سایت بازاریابی به سبک من بوده و استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کار درستی است.